De ce nu-i bun sistemul de invatamant ?

Pentru ca recent am avut o discutie pe tema asta cu un prieten, am inceput sa caut diverse explicatii pentru problema sistemului de invatamant din Romania si spre surprinderea mea, chiar am gasit o gramada.

Nu exista motivatie
Hai ca in clasele primare mai merge, pentru ca elevii sunt mici si experimenteaza pentru prima data anumite lucruri care-i captiveaza, cum ar fi posibilitatea de a pune pe hartie tot ce aud sau gandesc.
Tin minte ca prima data cand am inceput sa scriu, am facut-o cu mult inainte de scoala, dupa un abecedar (care nu mai stiu de unde il aveam) de clasa I, care a reusit sa imi capteze atentia cu litera “M”. Nu stiu de ce sau cum, dar a reusit. Si asa am inceput sa scriu fiecare litera din abecedar, pana cand am invatat sa le leg una de alta si totul devenise frumos. Incet incet am invatat sa si citesc ce am scris (cu toate ca pe la 1 an si ceva, dupa spusele mamei, aveam o poezie care o spuneam fara greseli si fluent, dar care nu poate fi scrisa aici 🙂 ).
Problema a aparut insa cand am fost inscris in Clasa I si invatatoarea ii invata pe ceilalti copii literele si cifrele pe care eu le stiam deja. Ma plictiseam ingrozitor la ore, dar pentru ca asa era programa, pur si simplu repetam tot ce stiam deja, iar asta devine frustrant la un moment dat.
Solutia ?
Hmm, nu stiu sigur, dar cred ca la vremea aia ar fi fost mai putin plictisitor daca invatatoarea ar fi alocat putin timp sa-mi dea ceva de lucru separat, sa scriu fraze, strofe, propozitii … ceva, orice mai captivant decat 5 pagini intregi repetand litera A, B, C … etc.
Aici e o problema, cand cineva vrea sa invete, ar trebui sa-l ajuti sa mearga mai departe, nu sa-l tii pe loc. La momentul acela tin minte ca era vina mea ca am invatat literele dinainte si n-am asteptat scoala.

Prostia este deja la culmi inalte
Pentru ca aceia care sunt destul de inteligenti sa realizeze ca nu se vor descurca in Ro cu un salariu de 600 RON, profesorii buni sunt racolati recrutati, de alte tari, iar aici raman in cele mai multe din cazuri profesori ce au ajuns la catedra cu note de 5-6-7. Mai pe romaneste, mediocri.
Oameni cu gandire subunitara care se asteapta ca din primele lectii elevii sa fie deja niste mici Einstein sau Tesla, iar cand acestia nu sunt in stare sa se ridice la asteptarile profesorului (pentru ca nici el nu este), sunt tratati cu curu’. Nu trebuie sa intru in detalii, ati vazut majoritatea pe la TV situatii in care elevi sunt batuti, jigniti … etc.
Solutia ?
Nu lasati copii sa ramana cu acele cunostinte asimilate la scoala. Incercati sa veniti cu noi cunostinte sau sa le corectati pe cele ce le-a primit de la invatatori/profesori daca nu sunt corecte.
Si ma gandesc aici ca fiecare institutie de invatamant ar trebui sa inspecteze comportamentul si manierele profesorului, insa nu printr-o inspectie d-aia ordinara cu repetarea lectiei dinainte si atunci cand vine inspectia doar repeti ca papagalu’.

Lectii invechite
Din 2006 pana in 2014 Pluton (sau Pluto), a fost exclusa printr-un vot al UAI (Uninunea Astronomica Internationala) din sistemul solar, ramanand astfel cu doar 8 planete in loc de 9.
In toata perioada asta, majoritatea profesorilor ce au predat lectii despre sistemul solar, le-au prezentat elevilor sistemul solar ca avand 9 planete.
E adevarat ca din 2014 a fost reconsiderat planeta a sistemului solar, insa e foarte grav ca timp de 8 ani, toti cei care au promovat in clasa a IV-a daca nu ma insel (sau a V-a), au fost dezinformati.
Intr-adevar, sunt lectii care raman la fel pentru zeci, poate sute de ani. Dar asta nu inseamna ca tu ca profesor nu trebuie sa te documentezi inainte sa dictezi o lectie din carte ca papagalu’.
Modelul Planetar al Atomului (sau Modelul Atomic Rutherford), este acelas de cand a fost elaborat de catre Rutherford si acceptat de fizicieni ca fiind adevarat, insa mereu apar noi ipoteze si experiente pentru el, care nu strica sa fie studiate.
Solutia ?
Profesorii sa puna dracu’ mana sa se documenteze, mai ales ca au acces la wikipedia, care este o sursa extraordinara de informare. Sa nu se duca la scoala doar ca sa fie prezenti la ore, ci chiar sa-i invete ceva pe elevi, ca sa nu ajunga maine-poimaine sa fie condusi de doctori, care au copiat la examene pentru ca n-au fost in stare sa gandeasca singuri.

Leave A Comment

Your email address will not be published.